Med mindre än två månader kvar till säsongsstart pågår ett intensivt arbete med att skapa framtiden för svensk racing. Organisationen som lägger pusslet är nystartade Scandinavian Racing League – SRL.

När STCC byggdes upp under 1990-talet handlade det om ett samarbete mellan banorna, klubbar, team, förare, generalagenter och andra intressenter. 

Nu skapas ett nytt, liknande nätverk, under namnet Scandinavian Racing League – SRL.

– Det känns skönt att redan nu ta ett mer praktiskt steg i arbetet med det nya samarbetet. Och nästa steg är att gå vidare med upplägget för Scandinavian Racing League som är tänkt utifrån samma princip som hockeyns SHL är uppbyggt, där arenorna och föreningarna är en viktig del för seriens utveckling. Det är ett upplägg som jag tror mycket på och vet fungerar, säger Anna Nordkvist, vd för Svensk Bilsport. 

Sedan ett par år tillbaka körs SM i racing efter det internationella standardvagnsreglementet TCR och kallas TCR Scandinavia.

– Vi tycker detta är ett väldigt bra upplägg för TCR Scandinavia, där vi kan fokusera på klassen och racingen. Parallellt som arrangörerna kan sköta det som sker ute på banorna och kan jobba med att göra de evenemangen ännu bättre, säger Greger Petersson, vd för TCR Scandinavian Series AB. 

Utöver det mästerskapet finns flera starka racingklasser som samlas under samma paraplyorganisation. Det är Porsche Carrera Cup, GT4 Scandinavia, V8 Thunder Cars, Ginetta GT5 Challenge och Formula Nordic. 

– Historiskt finns ett stort intresse för racing i Sverige, med alla våra klassiska racingbanor. Från Porsche har vi under de senaste åren sett ett allt större intresse för Porsche Carrera Cup Scandinavia från förare, team, partners och publik. Vi välkomnar därför att de främsta racingbanorna går samman i en gemensam organisation som kan samordna och effektivisera de många aktiviteter som kopplas till de olika delarna inom organisationen av svensk och skandinavisk elitracing, säger Raine Wermelin, Porsche Sverige.

Inom de närmaste dagarna öppnas sajten srl.se upp. En enkel sida där tävlingsklasserna och tävlingskalendern finns. Och där det även finns möjlighet att förköpa biljetter till sommarens event.

– För att hålla ihop alla race och klasser behövs en plattform som förenklar för både besökare och deltagare att hitta information och komma vidare för att få uppleva racing på toppnivå, säger Magnus Öhrström, vd Ring Knutstorp.

Flera av tävlingshelgerna har klassiska namn som funnits med i många år. Dessa kommer åter att lyftas fram för att ge respektive deltävling en lokal prägel. På varje arena finns också hela de lokala organisationerna kvar för att säkerställa utslagsgivande tävlingar och bra event.

Kalender 2019

  • 16 apr, Ring Knutstorp – Pressdag och test
  • 3-4 maj, Ring Knutstorp – Kvällsposten Newsrace
  • 1-2 juni, Anderstorp – Sportbilsfestivalen
  • 14-15 juni, Drivecenter Arena Fällfors – Midnattssolsloppet
  • 13-14 juli, Falkenberg – Västkustloppet
  • 17-18 aug, Gelleråsen Arena – Kanonloppet
  • T B A, Tävling i Danmark
  • 4-5 okt, Mantorp Park – Grande Finale

Kort bakgrund

STCC AB grundades 1996 och har sedan dess drivit ett av Europas största racingmästerskap där förartalanger som Mattias Ekström, Thed Björk, Fredrik Ekblom och Johan Kristoffersson växt fram i framgångsrika team som Kristoffersson Motorsport, Flash Engineering, WestCoast Racing och Cyan Racing.

I början av 2019 tvingades aktiebolaget STCC ansöka om konkurs efter att ha lidit av turbulenta år efter finanskrisen. 

Direkt efter konkursen skapades ett nytt samarbete mellan Svenska Bilsportförbundet, TCR Scandinavian Series AB samt banägare och arrangörer för att säkra säsongen 2019 vad gäller SM i standardvagnsracing.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *